Web není nábytek z Ikey

instalace (3)

Prodejci švédského nábytku nás naučili, že skříň či postel si z placatého balení prkýnek a šroubků můžeme klidně sestavit sami. Podle receptů Jamieho Olivera dokáže uvařit chilli con carne i někdo, kdo do té doby nevzal vařečku do ruky. A tvůrci chytrých šablon pro WordPress nás zase učí, že web si můžeme úplně klidně poskládat sami…

Jenže – zatímco u knihovny je zcela žádoucí, aby vypadala úplně stejně, jako ta z katalogu – a u Jamieho nudlí prostě chceme, aby chutnaly přesně jako ty jeho – mít stejný web jako všichni ostatní je tak trochu průšvih.

Vzpomínáte na období Miliónového impéria a weby, které se následně vyrojily? Všechny podle jedné šablony, s videem a formulářem na jméno a e-mail? Nic proti kurzu samotnému (sama jsem jeden z Davidových kurzů absolvovala a stál za to) – ale co většinu lidí (a možná i vás) napadlo při pohledu na takhle vypadající web?

Další rychlokvaška, co chce vydělat miliony za nic na blbosti těch, kdo jim na to skočí?

Řekněme si totiž nahlas to, co všichni víme – mezi lidmi, kteří naskočili na vlnu infopodnikání, je spousta těch, kteří mají co předat – a jejich e-booky či kurzy za to rozhodně stojí. A také spousta těch, kdo za „know-how za tisícovku“ považují něco, co najdete na první stránce, která vám při vyhledávání vyjede v Googlu.

První signální

Problém nastává v okamžiku, kdy váš web vypadá na první pohled úplně stejně, jako weby většiny ostatních prodejců e-booku či kurzu. První signální trochu protřelejšího návštěvníka totiž říká celkem jasně:

„Pozor, další obchodník s teplou vodou“.

Schválně, kolik jste v poslední době viděli webů s fotkou autora či produktu vedle formuláře na e-book zdarma, pod kterým se načítají blogové články?

A kolik dlouhých prodejních stran, kde se střídají barevné pruhy s popisem produktu, nadšenými ohlasy čtenářů, videem, 6-9 ikonkami s popisem toho, co vlastně dostanete a musíte odscrollovat až úplně dolů přes všechen ten balast, abyste si produkt mohli koupit (i když jste třeba pojali chuť nakoupit už při vstupu na stránku) – a nebo zjistit, co vůbec stojí?

Weby postavené na MioWebu, OptimizePressu a dalších podobných stavitelných šablonách většina lidí pozná na první dobrou. A podobné weby používá kdo? Téměř výhradně infopodnikatelé. A infopodnikání u nás z výše zmíněných důvodů nemá právě dobrou pověst…

(A ne, vážně moc nepomůže, že zrovna vaše stránka je domodra, nebo má na pozadí vzor, který (zatím) nikdo jiný nepoužívá.)

Tím, že změníte vzhled vlastního webu, samotné pověsti tohoto odvětví nijak zásadně nepomůžete, ale můžete pomoci sami sobě – tím, že se odlišíte od masy e-bookařů, kteří to dělají „stejně“.

Proč „vypadat jinak“

Chcete příklad? Podívejte se na skvělou prodejní stránku Travel Bible. Zařadíte si ji na první pohled do stejné šklatulky? Nejspíš ne – přitom prodává – světe div se – infoprodukt.

Dal by se takový web vytvořit na stavitelné šabloně? Bez problému. Ale – povede se to právě vám, pokud to děláte poprvé? Nebo spíš skončíte se stránkou, která vypadá jako všechny ostatní? Pokud s tvorbou webů a grafiky nemáte žádnou zkušenost a nejste kreativec, který skvěle uvaří i bez Jamieho a z komponentů Ikea vytvoří kus, co se dostane na IkeaHackers – první možnost to nejspíš nebude.

Mimochodem – nakódování webu Travel Bible prý stálo 4.500 Kč. Za kolik byla vaše stavitelná šablona?

Vážně je to levnější?

Ikea vám radí odvézt si a sestavit nábytek sami – abyste ušetřili. Jamie říká, že jeho jídlo je zdravé, rychlé – a levnější, než pizza s dovozem. A autoři šablon vás přesvědčují, kolik ušetříte, když si web postavíte sami a nebudete platit za každou úpravu…což podporují prohlášeními jako: „Nechal/a jsem si od firmy udělat web, stálo mě to 60.000 Kč a za každou další úpravu jsem musel/a zaplatit další tisíce…až jsem to nakonec odepsal/a a postavil/a si ho sám/sama.“

Ano – za podobné (a vyšší) částky web skutečně pořídit můžete. Obvykle bude zahrnovat nejen unikátní šablonu vzhledu, ale i práci copywriterů a lidí, kteří se postarají o SEO, a další nezbytnosti, díky kterým váš web lidé najdou a bude mít předpoklady k úspěchu.

Pokud si ale obsah chcete dělat sami, postavení celého webu u profíka, který přímo pro váš projekt vybere vhodnou šablonu a nastaví ji (a který to narozdíl od vás nedělá poprvé), vás dost možná vyjde na nižší částku, než zakoupení stavitelné šablony – nad kterou pak strávíte hodiny a hodiny času nastavováním a vkládáním obsahu.

Stavitelné šablony nejsou špatné – pokud máte cit pro design a grafiku, a struktuře webu rozumíte, snadno na nich postavíte opravdu pěkné weby. Jenže pokud se tvorbou webů nezabýváte, možná ani nevíte, kterým směrem se trendy v jejich vzhledu ubírají, co by na nich být mělo – a hlavně, co by tam být rozhodně nemělo. Protože i na chytré stavitelné šabloně se dá postavit něco, co bylo špatně už před 15 lety (a weby mnoha absolventů info-kurzů jsou toho jasným důkazem).

Co to tedy znamená?

Znamená to tedy, že byste si stavitelnou šablonu kupovat neměli? To záleží. Hlavně na vás 🙂

Jestli se těšíte na to, že si s webem pohrajete, máte grafické cítění nebo třeba jasnou vizi, jak by měl vypadat (a dokážete ji realizovat), pak to pro vás může být správná cesta.

Pokud chcete psát e-book nebo vytvořit kurz a web je pro vás jen nutným prostředkem k jeho prodeji – raději se soustřeďte na to, co je opravdu důležité, a web svěřte někomu jinému (třeba nám 🙂 ).

Ať se vám daří

Lucie Haberlová

 

3 thoughts on “Web není nábytek z Ikey

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *