Podnikat pod vlastním jménem nebo pod názvem projektu?

business-card-943996_640Budujte svou značku, vytvořte si status experta, pořiďte si doménu ve tvaru „jméno a příjmení.cz“. Pokud píšete či prodáváte e-book, kurz nebo jiný produkt založený na vlastních znalostech (občas se tomu říká „expertní byznys“), tuhle radu už jste určitě slyšeli.

Je to vážně dobrý nápad?

Myšlenka, že projekt a jeho úspěšnost stavíte na své osobě a na tom, že právě vy o daném tématu či oboru víte opravdu hodně, má určitě něco do sebe. Na koho jiného by se měl člověk hledající informace obrátit, než právě na vás? Malý háček je ale v tom, že než si vás lidé opravdu zapamatují, může vám podnikání pod vlastním jménem dost ztížit cestu.

Nejdřív malá otázka – jak dobrou máte paměť na jména?

Já sama celkem dobrou – pokud jde o jména lidí, se kterými jsem se setkala a měla možnost chvíli pohovořit. Jak je to ale u infopodnikatelů, kteří mi nabízejí své kurzy či ebooky? Popravdě, nic moc.

Dnes a denně mi v mailové schránce přistává kolem deseti e-mailů od lidí, kteří mě v minulosti zaujali e-bookem zdarma či jiným způsobem, za který jsem byla ochotna jim předat svůj e-mail. Většinu těch mailů nečtu. Ne proto, že by mě jejich obsah nezajímal – ale protože si prostě vůbec nevybavuji, kdo mi to píše (zejména když se jménem a příjmením podepisují i marketéři obchodů, v nichž jsem někdy nakoupila). Na druhou stranu – pokud už některý mail rozkliknu (obvykle s myšlenkou typu „kdo je proboha Katka Čiháková?“) a objeví se téma daného byznysu či v lepším případě jeho název, jsem doma!

A popravdě, pokud bych věděla, že mi píší právě z daného projektu, často bych daný e-mail moc ráda otevřela a přečetla.

Maily z projektů jako Nevýchova, SocialSprinters nebo Video klíč k úspěchu mě určitě zajímají. Jenže když mi je posílá Katka, Tomáš nebo David a z předmětu mailu nepoznám, o co kráčí – obvykle je prostě neotevřu.

Podnikání na vlastní jméno má nesporné výhody – když vám to vyjde. Potíž s ním je v tom, že to vyjde zhruba jednomu ze sta. No schválně – kolik prodejců kurzů či e-booků dokážete z hlavy vyjmenovat a přiřadit k tématu, které vás zajímá (když vyřadíme deset notoricky známých jmen jako David Kirš, Stáňa Mrázková či Pavel Říha – a případně spolužáky, pokud jste absolvovali některý z kurzů, jako je Email Academy nebo Podnikání z pláže)?

Takže vlastní jméno nebo projekt?

Za sebe doporučuji šalamounské řešení – obojí. Doménu se svým jménem a příjmením si určitě zaregistrujte, stojí to pár korun ročně. Je na vás, jestli ji necháte jen „zaparkovanou“ (tedy si ji koupíte, ale nezpřístupníte na internetu), postavíte na ní osobní či tématický blog, rozcestník na vaše projekty nebo ji použijete pro sběr kontaktů či rovnou přesměrujete na web vašeho projektu.

A k ní spusťte doménu s názvem projektu (všimněte si, že to tak dělají i ti, kdo postup „podnikejte na své jméno“ doporučují – nový projekt, nová doména). Nespornou výhodou je i to, že pokud máte projektů více, nemusíte je všechny nasyslit na jeden web 🙂

A co ten status experta?

Vždycky na to můžete jít od lesa. Pokud nechcete posílat maily bez svého jména – ale zase chcete, aby je někdo četl, jako odesílatele uveďte obojí.

Zdraví vás Lucie z CleverStart 🙂

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *