Podnikání s kalkulačkou vs. obchod se sny

Tohle je tak trochu ošklivý článek. O vydělávání na snech jiných lidí – které se většinou nesplní. O „úhlech pohledu“, které často hraničí s manipulací. A také o tom, že zaplatit 15.000 Kč ročně za web, který si musíte postavit sami, není dobrá cena (ani když umí prodávat e-booky a kurzy).

V poslední době se v mém okolí zvyšuje množství lidí, kteří počítají, na kolik peněz je letos vyjde provoz jejich webu s prodejem e-booků, služby na e-mailing a tak dál. Důvod je jednoduchý – končí roční období, na které měli předplacenou tzv. Plážovou platformu (v podstatě SmartSelling) účastníci loňského kurzu Podnikání z pláže – tehdy nakoupenou za výrazně zvýhodněných podmínek. Inu – když ptáčka lapají, pěkně mu zpívají.

Na jedné straně stojí zástup ne zrovna šťastných lidí, které během měsíce čeká tučná faktura za provoz služeb na další rok.

Na straně druhé skupina úspěšných, která je přesvědčuje, že podnikání s sebou nese nějaké ty náklady, tyhle ještě nejsou tak vysoké, nic lepšího nenajdete a pokud si na to nevyděláte, tak děláte něco špatně…a tak dál.

Správná (tak trochu pratchettovská) otázka v takovou chvíli zní – Kde jsou v tom ty peníze?

Zisky z affiliate

V první řadě, ať už se přikloníte na kteroukoliv stranu, je dobré vědět, že oni úspěšní doporučující to nedělají jen a pouze z přesvědčení o tom, co jsem psala výše – základní affiliate provize za  doporučeného zákazníka byla u Firmy 2.0 20% (a pro VIP partnery mohla být samozřejmě stanovena i jinak). Samozřejmě, že pokud se právě z něčeho takového stane jeden z hlavních zdrojů vašeho příjmu, potřebujete, aby to soukolí šlapalo dál – proto je také zvýhodněná platforma pro prodej infoproduktů obvykle součátí balíčku, který můžete pořídit při zahájení některého z jejich kurzů.

Plně pak věřím výrokům jako „Jako úspěšný infopodnikatel neznám lepší systém„. Proč byste hledali něco jiného, když tohle sype, že…

Nechápejte mě špatně – nejsem proti tomu, když se někomu daří vydělávat – a to dlouhodobě a hodně. Tohle chceme skoro všichni. Co se mi ale moc nelíbí je vydělávání na snech jiných lidí, které se neplní – s podsouváním představy, že to jinak nejde.

Kurzy z pohledu „insidera“

Naprostá většina lidí v kurzech infopodnikání nevydělává. Většině z nich se po roce nevrátily ani vstupní náklady na kurz a web, fakturaci a e-mailing. Dovolím si zavěštit, že většina z nich nebude výrazněji více vydělávat ani po roce – ale i tak je potřeba je přesvědčit o tom, že to chce jen víc úsilí a tak dál – a podojit tu krávu alespoň ještě jednou.

(Pak je tu samozřejmě malá skupinka lidí, které to šlape a více či méně vydělává. Bez ní by celý tenhle byznys fungovat nemohl.)

Nemám nic proti kurzům infopodnikání ani lidem, kteří je vedou – řada z nich mě samotnou posunula dál, a patřím k lidem kteří (i) na infopodnikání příjemně vydělávají. Ale je dobré říct hned na začátek, že potřebujete unikátní produkt, alespoň trochu štěstí – a nemůže to dělat úplně každý. Alespoň ne hned.

Kurzy, stejně jako každý jiný dobrý vzdělávací program, vás naučí něco nového, v praxi použitelného. I když právě teď třeba nemáte nápad na geniální produkt, mohou vás časem postrčit na správnou cestu nebo vám pomoct v úplně jiném oboru.

Ale ta správná cesta skutečně nespočívá v tom, že budete chodit do práce a z vydělaných peněz nemalou částkou dotovat provoz  svého „wannabe“ podnikání (a ano, já vím, že většinou nemáte možnost se vším praštit a věnovat se tomu naplno – i když přesně to by vám mohlo pomoci to opravdu dokázat) – bez toho, abyste alespoň vzali do ruky kalkulačku a podívali se, kolik musíte prodat, abyste se dostali do plusu – a kolik by vás daná věc stála jinde.

Plnohodnotná alternativa SmartSellingu

Smartselling není ani unikátní, ani nejlevnější – a už vůbec ne nejlepší. Pojďte se na to podívat se mnou.

Když jsem poprvé viděla Mioweb, přišlo mi to geniální – jednoduchý způsob, jak si naklikat celý web, jasný a srozumitelný na první pohled (trochu později mi došlo, že srozumitelnost na první pohled dost odráží skutečnost, že weby dělám už 20 let). O pár hodin později, když jsme se do Miowebu pokusili dostat plugin na prodej e-booků (a pak znovu, když nám změny v kódu zrušila první aktualizace), mě to nadšení trochu dost přešlo.

Mioweb je fajn, pokud vám stačí jeho stávající funkce. Pokud ne, má dost značnou spoustu chyb – je to silně uzavřený systém, který je hodně složité ohnout někam jinam. Přestože funguje na geniálním systému WordPress, který lze rozšířit téměř na cokoliv – MioWeb většinu pluginů pro WordPress nepodporuje. Jeho adresářová struktura je brutální, navíc nepodporuje tzv. child theme, které je pro moderní šablony standardem (jedná se o způsob, jak v kódu webu některé věci upravit tak, aby se šablona mohla dál aktualizovat, ale změny se při aktualizaci neztratily). Přestože pro wordpress existuje řada e-shopových pluginů, pro Mioweb si musíte modul e-shopu zakoupit za bratru 7000 Kč, protože lety prověřený woocommerce zdarma do něj prostě nenainstalujete.

Pro srovnání – šablona Divi, která umí totéž, co Mioweb a navíc je kompatibilní s dalšími pluginy pro WordPress (třeba právě s woocommerce), stojí ročně necelých 1800 Kč (nebo ji od nás můžete mít s doživotní aktualizací jako součást prodejního webu za 3500 Kč).

Pokud prodáváte e-booky a kurzy, místo řešení na míru (což by člověk od „nejlepšího systému pro infopodnikání“ tak trochu čekal) vás u SmartSellingu čeká podivná kombinace e-booku nahraného na webu pod nějakým obskurním názvem jako blHfdrf82c.pdf (aby ho nešlo najít), fakturačního systému, který na něj vytvoří prodejní formulář a doklad, a e-mailingu, který to nakonec zákazníkovi dopraví… Pokud chcete členské sekce pro kurzy, opět připlácíte nemalou částku.

V čem je takový systém nejlepší?

Sama používám (a svým klientů doporučuji a instaluji) plugin Easy Digital Downloads – systém na míru vytvořený prodeji digitálních produktů. Soubor do něj nahrajete s normálním názvem (protože přímo se na něj zvenčí díky ochraně přistoupit nedá), plugin sám zajistí prodej, zpracování online platby, vystaví prodejní doklad a pošle e-book nebo přístupové údaje. Bez toho, aby se mu měsíčně platilo za to, že to dělá..

A e-mailing? Přiznám se, že platit každý měsíc jen za to, že mám v databázi nějaké kontakty, mi přijde trochu ujeté. 1500 Kč měsíčně za to, že mám v databázi 5000 lidí – nepřijde vám to trochu moc? Navíc bez ohledu na to, jestli vůbec posíláte nějaké e-maily?

Tahle otázka se často odbývá tím, že když prodáváte, vaše náklady to pokryje. Ano, pokryje – ale ten náklad tím nemizí, jen se snižuje procento, které tento náklad ukrajuje. Předpokládejme, že vaše zisky tenhle náklad skutečně bez problému pokryjí – i tak řeknete bez mrknutí oka (a s kalkulačkou v ruce) „ne“ na skoro 15.000 Kč, které byste ročně ušetřili třeba používáním Mauticu?

Ano, e-mailing úplně zdarma není zas tak běžná věc. Většina služeb jako je MailChimp či ActiveCampaign nabízí zdarma jen omezenou šíři služeb nebo malý počet kontaktů, stejně jako SmartEmailing.  Ne tak Mautic. Je zdarma, a to úplně. Bez omezení počtu kontaktů, odeslaných mailů nebo nastavených kampaní.

Má to háček? Jen malý – musíte ho mít nainstalovaný na vlastním webu a nastavit si ho. Nebo raději – požádat o nastavení někoho, kdo to umí. Pokud se tedy nechcete probírat dokumentací k instalaci.

Obligátní otázka – umí totéž co SmartEmailing? Ne. Umí toho víc.

Každopádně běžné záležitosti jako sbírání kontaktů, třídění do seznamů, automatické odesílání mailů a kampaní + nějaké ty statistiky, zvládá levou zadní. A mluví česky (stejně jako dříve jmenované alternativy – Divi a Easy Digital Downloads).

Srovnání nákladů

Jak tedy vycházejí náklady na dva systémy, které umí splnit stejné požadavky – s kalkulačkou v ruce?

Spočítala jsem náklady na 3 varianty – SmartSelling, web na wordpressu, který si můžete postavit sami, a náš Prodejní web CleverStart. Pro srovnání i s odhadovanými náklady za 2 a 3 roky provozu pro nejlevnější variantu (ceny se samozřejmě mohou měnit). Rozhodnutí, jestli za svůj web chcete během tří let zaplatit 60.000 Kč nebo třeba jen 5.000 Kč je samozřejmě na vás…

 

SmartSelling – MioWeb + SmartEmailing + FAPI

Mioweb – 2.988,- Kč + DPH/rok

(s e-shopem nebo členskou sekcí 4980,- Kč + DPH/ročně, s e-shopem a členskou sekcí 6972 Kč + DPH/rok)

SmartEmailing – 3.000 Kč + DPH/rok

FAPI – 9.800,- Kč + DPH/rok

Celkem: od 15.788 Kč + DPH /ročně (s DPH 19.103 Kč)

Za 2 roky: 38.206,- Kč (vč. DPH)

Za 3 roky: 57.309,- Kč (vč. DPH)

 

Vlastní web na prodej e-booků a kurzů – Divi + Easy Digital Downloads + Mautic

Hosting + doména – 500,- Kč ročně

Divi – 1800, Kč + DPH/rok

(s e-shopem woocommerce bez navýšení)

Easy Digital Downloads – zdarma

Rozšíření pro platbu převodem a Gopay – 999 Kč /jednorázově

Rozšíření pro členské sekce – 1270 Kč/ročně

Integrace s Mauticem – 699 Kč / jednorázově

Mautic – zdarma

Celkem: od 2.678,- Kč/ročně (vč. DPH) + 1698 Kč/jednorázově

Za 2 roky: 7.054,- Kč (vč. DPH)

Za 3 roky: 9.732,- Kč (vč. DPH)

 

Prodejní web od Cleverstart

Hosting + doména – 500,- Kč ročně

Web – 3.500 Kč/ jednorázově

(s e-shopem bez navýšení, s členskou sekcí za 4.000 Kč/jednorázově (navýšení 500 Kč))

V ceně web na šabloně Divi (doživotní aktualizace), Easy Digital Downloads + rozšíření pro platbu převodem, GoPay, fakturaci, integrace s Mauticem, instalace a nastavení Mauticu.

Celkem: od 3.500 Kč/jednorázově + 500 Kč/ročně

Za 2 roky: 4.500,- Kč (vč. DPH)

Za 3 roky: 5.000,- Kč (vč. DPH)

 

Myšlením k bohatství…

Přeji každému, kdo se do podnikání pustí, aby mu jeho snaha přinesla kýžené výsledky. Podnikání ale není ani zdaleka pouze záležitostí srdce – podnikat je potřeba i hlavou. A k tomu patří i chladnokrevné počítání nákladů a zisků. Vysoké náklady vždycky ukrajují z vašeho kusu koláče a přemýšlet nad tím, zda se nedají optimalizovat, je naprosto správný přístup. Ano, úspěšní podnikatelé přemýšlejí nad tím, jak si na náklady snáze vydělat. Ale i nad tím, jestli ony náklady nejsou nepřiměřeně vysoké.

 

One thought on “Podnikání s kalkulačkou vs. obchod se sny

  • Dobrý den,

    také jsem byla mezi těmi, kdo využili Plážové platformy. Potvrzuji výše napsané. Ráda bych přešla k vám. Je nějaký návod k vašim službám, jak vytvořit web znovu? Nechávala jsem ho přehrát jinou firmou, vytvořili mi „zálohu“, a teď je to na dlouhé lokte se s nimi dohodnout. Prosím, kontaktujte mne, ráda bych s tím webem pohnula a přehrála ho k vám.

    Děkuji,

    Lucie

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *