4 e-bookové nešvary, kterými (z)klamete zákazníka

4 e-bookové nešvaryPokud už jste nějaký ten e-book vytvořili, sami víte, že nejde jen o sepsání vašich vědomostí a vystavení na internet k prodeji. Musíte vyřešit spoustu dalších věcí – úpravu finálního souboru, fotky či obrázky, obálku, obrázky na web…

Právě v těchto detailech se ale mnohdy skrývá velký kámen úrazu. Neklamete i vy své zákazníky tím, že je lákáte na něco jiného, než co doopravdy dostanou?

1. Navrch huj, vevnitř…ošklivé PDFko z PowerPointu

Na webu láká ke koupi naprosto parádní obálka e-booku, nejlépe v nějakém 3D provedení. Často je zpracovaná grafikem, nebo vytvořená v amatérům přátelském programu typu Canva. Jenže když Vám pak v mailu přistane samotný produkt – po vymazlené obálce jako by se slehla zem.

web vs. realita

Tip: Dejte si s e-bookem práci. Nechat si udělat obálku od grafika je dobrý nápad, ale nezapomeňte ji pak vložit jako titulku i do samotného e-booku. Tak, aby vypadala jako obálka – ne jako obrázek uprostřed stránky (i takové perly už jsem viděla…)

2. Podle obrázku 350 stránek – doopravdy 48…

Na parádní 3D obrázky s tlustou knihou, která leží na 2 nebo třech dalších, už jste nejspíš taky narazili. Fakt, že se k e-bookům dělají obrázky reálných knih už většinu zákazníků nepřekvapí – ale vážně vám podobný obrázek neevokuje, že kniha bude opravdu obsáhlá? Často informaci o rozsahu nenajdete ani v prodejním textu – a reálný rozsah e-booku pak může být pro zákazníka značným rozčarováním. Ano, vím, že řada prodejců nabízí 14 nebo 30 denní garanci vrácení peněz – nespoléhejte na to, že to vaši nespokojení zákazníci udělají. Řada lidí raději oželí peníze, než by se pouštěla do reklamace – což ale bohužel neznamená, že vašim produktům (nebo e-bookům všeobecně) nebudou dělat špatnou reklamu, kudy chodí…

velká knika obálka

Tip: Buďte realisté. Pokud má váš e-book do 150 stránek, použijte na ilustrační obrázek brožurku a ne bichli. Vím, že některé programy pro 3D obrázky jinou šablonu nemají – pak si nechte obálku vytvořit od grafika.

3. Parádní obálka vs. obrázky do domácího fotoalba

Třetí chyba je opět obrázková – obálka láká na krásné ilustrace nebo fotografie – a uvnitř najdete fotky, které někdo v rychlosti cvaknul na mobil. Bez stylingu, bez dobrého osvětlení, bez promyšlení kompozice.

Ať už jde o kuchařské výtvory, tvořivé DIY nebo cokoliv jiného – není to dobrá strategie. Zajděte si do trafiky a prohlédněte pár tématických časopisů, v knihkupectví nahlédněte do podobných knížek a projděte si blogy populárních blogerů, nebo oblíbené fotky na Pinterestu a Instagramu. K těmhle zdrojům mají přístup vaši potenciální klienti – v posledních 3 případech zdarma, u prvních dvou často za levnější cenu, než stojí váš e-book. Pokud za svůj produkt chcete zaplatit, měl by stát za to…

obálka vs obsah

Tip: Dejte si s obrázky a fotkami záležet. Jsou často stejně důležité, jako psaný obsah. Dobrá fotka se dá vyfotit i mobilem, ale musíte si s tím dát práci. Nezapomeňte ani na finální úpravu – filtry, přidání jasu nebo vyčištění pozadí mnohdy svedou divy (ale nespoléhejte se jen na ně – a nepřežeňte to s nimi, pokud to s úpravami moc neumíte…). Rada na závěr – pokud by váš obrázek nedostal na Instagramu aspoň 30 srdíček, do e-booku ho nedávejte.

4. Přepálená cena

Ano, vím, že s vytvořením e-booku je hodně práce, a že chcete, aby se vám co nejdříve „zaplatila“. Ale vážně má váš e-book hodnotu, za kterou ho prodáváte? Ne pro vás, ale pro vašeho zákazníka?

V knihkupectvích najdete spoustu krásných tištěných knih o většině témat, které e-booky nabízejí. Vážně se váš e-book s recepty může rovnat knize, která stojí stejně (a navíc si ji můžete vystavit v poličce)? Možná si myslíte, že vaše téma je unikátní – a může to tak být. Ale pro většinu e-booků to neplatí.

kniha vs. e-book

Tip: Naceňujte střízlivě a nenechte se strhnout vyššími cenami e-booků úspěšných autorů. Myslete na to, že byznysová řešení (tedy e-booky, které čtenářům pomáhají vydělávat peníze) unesou vyšší cenu, než běžná témata, jako je vaření, hobby nebo třeba osobní rozvoj. Čím větší nabídka v daném oboru, tím menší šance, že za vysokou cenu prodáte. Vyšší cenu si u podobných témat můžete dovolit pouze v případě, že je vaše téma výrazně unikátní (třeba jak konkrétní stravou eliminovat projevy vzácného zdravotního problému).

Máte téma, které snese pokračování? Recepty, návody, pokročilejší techniky? Vsaďte na nízkou cenu a vydělávejte na prodaném množství.

V žádném případě vás nechci od psaní e-booků odradit. Možnost vydávat a prodávat svá vlastní díla bez prostředníka je rozhodně skvělá. Myslete ale na to, aby váš produkt měl skutečně hodnotu, za kterou ho prodáváte – ať sami nepatříte k těm, kvůli kterým má infopodnikání v ČR celkem nehezkou pověst.

Ať se vám daří!

Lucie

PS: Hanka Nováková i e-book Pastelkou k radosti jsou fiktivní. Případná podobnost s reálnými osobami či produkty je pouze náhodná.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *